Školský vzdelávací program

 

MATERSKÁ ŠKOLA

KLÁTOVA NOVÁ VES 492, 958 44

 

 

 

 

 

 

ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„ DROBČEKOVIA“

 

 

 

 

 

 

 

Zriaďovateľ        

 

 

Obec Klátova Nová Ves

 

Adresa

 

 

Klátova Nová Ves, 958 44

 

Stupeň vzdelania

 

 

Predprimárne vzdelanie

 

Forma vzdelávania

 

 

Celodenná

 

Vyučovací jazyk

 

 

Slovenský

 

Názov školy

 

 

Materská škola

 

 

Adresa školy

 

 

Klátova Nová Ves 492, 958 44

 

Riaditeľka školy

 

 

Svetlana Václaviková

 

 

Kontakty          

 

 

 

Tel. 0903653333

msklatova@gmail.com

msklatovanovaves@webnode.sk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Platnosť ŠkVP

Reevidovanie

 

 

Dátum

 

Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy

a pod.

 

Platnosť ŠkVP

 

 

 

 

 

Reevidovanie

 

 

 

 

 

Platnosť ŠkVP

 

 

 

 

 

Reevidovanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Názov školského vzdelávacieho programu

„ Drobčekovia“

 

2.Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania

Podľa Zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu pre školské vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti. Všeobecné ciele výchovy a vzdelávania sú zaznamenané v štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

Snahou našej materskej školy je rozvíjať u detí, ale aj v personálnej oblasti  tieto hodnoty:

  • vzájomná úcta, rešpekt a zodpovednosť,

  • aktívna sebarealizácia v prospech seba a iných.

Rešpektujúc všeobecné ciele ako aj hodnoty, ktoré naša materská škola uznáva, sme si vytýčili vlastné ciele materskej školy:

  • prehlbovať v deťoch primerane veku schopnosť niesť zodpovednosť za svoje konanie,

  • navykať deti slobodne sa vyjadriť a presadiť s ohľadom na práva, potreby a názory iných,

  • dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-citovú úroveň ako základ na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti,

  • rozvíjať u detí zdravé sebavedomie s dôrazom na sebapoznanie,

  • rozvíjať osobnosť dieťaťa prostredníctvom práce s knihou a literatúrou,  rozvíjať u detí schopnosť porozumenia vypočutého textu, uplatňovať v práci metódy predčitateľskej gramotnosti,

  • používať digitálne technológie vo všetkých oblastiach učenia sa

  • poznávať a objavovať svet, jeho zákonitosti a svoje miesto v ňom.

Pri všetkých činnostiach budú učiteľky podľa možností aktuálne prihliadať na vlastné ciele tak, aby sa efektívne plnili a to aj keď tieto nemusia byť písomne v plánoch zaznamenané.

 

3.Stupeň vzdelania

 

 Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho     programu odboru vzdelávania v materskej škole.

 

4.Vlastné zameranie školy

 

Profilácia našej materskej školy je zameraná v súčinnosti s prípravou na vstup dieťaťa do základnej školy a kooperáciu s bežným životom v spoločnosti, ktorý od nich vyžaduje aby zodpovedne a s ohľadom na seba aj iných riešili problémy a úlohy. U detí formujeme tvorivý životný štýl, sociálne cítenie a tradičné hodnotové orientácie.  

Umožňujeme  deťom získať vedomosti a zručnosti vo všetkých oblastiach pričom dávame šancu každému dieťaťu, aby sa rozvíjalo podľa svojich schopností a možností, a aby mu bolo umožnené zažiť úspech.

Kladieme  dôraz na rozvoj možností a vlastného potenciálu detí, kde je hlavným prostriedkom hra. Dôraz kladieme na vzájomnú úctu, rešpekt, orientáciu na vnútornú aktivitu dieťaťa, tvorivosť a na podporu učenia cez vlastné zážitky a skúsenosti. Hlavnou snahou je vytvoriť pre deti prostredie, kde cítia dôveru, bezpečie a priateľskú atmosféru, kde nájdu dostatok podnetov skúmať svet okolo, a kde sa budú učiť riešiť problémy s ohľadom na potreby svoje aj ostatných. Iba dieťa, ktoré sa bude cítiť spokojné a v bezpečí sa môže zdravo rozvíjať a efektívne učiť.

Pedagóg je pre dieťa partnerom, pomocníkom a sprievodcom na jeho ceste k poznávaniu, rešpektuje jedinečnosť každého dieťaťa.

 

Cieľom pedagogického procesu je dosiahnuť čo najvyšší stupeň samostatnosti detí podľa jeho aktuálnych možností, získanie kompetencií, ktoré budú schopné uplatňovať aj v ďalšom živote a vzdelávaní. V súvislosti s vlastnými cieľmi materskej školy je našou snahou:

 

  • utvárať priaznivú sociálnu klímu s prosociálnou atmosférou,

  • učiť prostredníctvom zážitkov a skúseností,

  • pripraviť estetické a stimulujúce prostredie – bohaté na knihy, obrázkový, výtvarný, hudobný a didaktický materiál,  reflektujúci obsah konkrétneho vzdelávania,

  • vytvorenie podnetného prostredia s prvkami predčitateľskej gramotnosti,

  • spolupracovať s rodinou – spoločné podujatia ( besiedky, športové súťaženie, deň detí), informovanosť, poradenská činnosť

  • naučiť deti využívať čo najsamostatnejšie dostupnú digitálnu techniku, efektívne ju využívať na učenie a spoznávanie sveta

 

5. Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania

 

Dĺžka dochádzky: niekoľkoročná (1 – 4 roky)

Forma: celodenná

 

6. Učebné osnovy

 

Učebnými osnovami našej MŠ sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí štátneho vzdelávacieho programu.

 

MŠ má vypracovaný vlastný interný dokument – plány VVČ, na základe ktorého sa realizuje edukačný proces v MŠ.

 

Východiská plánovania v našej MŠ:

  • rozvrhnutie vzdelávacích oblasti na časový úsek jedného mesiaca

  • vymedzenie tém a podtém plánovania

  • týždenné plány výchovno-vzdelávacej činnosti

  • práca s výkonovými  štandardami a výkonovými úrovňami

 

Rozvrhnutie vzdelávacích oblastí ( 1 mesiac )

 

 

 

                                                              trieda 3-4 ročných detí

 

 

DCVA

 

Jazyk a komunikácia

7

Matematika a práca s infor.

6

Človek a príroda

4

Umenie a kultúra

6

Človek a spoločnosť,

Človek a svet práce

4

Zdravie a pohyb

5

 

 

 

 

 

   trieda 5-6 ročných detí

 

 

DCVA

 

Jazyk a komunikácia

10

Matematika a práca s infor.

  8

Človek a príroda

  5

Umenie a kultúra

10

Človek a spoločnosť,

Človek a svet práce

  8

Zdravie a pohyb

  5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Témy a podtémy plánovania

 

Mesiac

Obsahové celky

Témy

 

   IX.

 

 Moja škôlka

Ja a moji kamaráti

Moja škôlka                             

Doprava

Bezpečnosť na ceste

    

    X.

 

Jesenná príroda

Jesenná záhrada- ovocie

Jesenná záhrada- zelenina

Jesenné počasie

Pyramída zdravia

Farebná jeseň

  

    XI.  

 

 

 

Tajomstvá lesa

Lesné zvieratá

Stromy. kry

Ja a vtáky

Starostlivosť o les

 

    XII.

 

Kúzlo Vianoc

Mikuláš

Ja a čas

Vianoce

  

     I.

 

Zimná príroda

Zima kraľuje

Zimné športy

Zdravé telo

Predmety okolo mňa

   

    II.

  

Svet okolo mňa

Fašiangy

Voda a vzduch

Kameň a piesok

Vesmír

  

    III.

 

Z rozprávky do rozprávky

Kniha

Z rozprávky do rozprávky

Divadlo

Veľká noc

  

     IV.

 

Jarná príroda

Prišla jar

Chránime si prírodu

Jarné kvety

Domáce zvieratá a ich mláďatá

    

     V.

 

Miesto, kde žijem

Moja rodina

Moja obec

Moje mesto

Moja krajina

    

      VI.

 

Letná príroda

Sviatok všetkých detí

Na lúke a pri rybníku

Exotické zvieratá

Leto

 

Týždenné plány výchovno-vzdelávacej činnosti

Plán vypracúva učiteľka rannej zmeny pre svoju priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť v konkrétnej triede.  Učiteľky vzájomne spolupracujú v rámci prípravy a plánovania svojej výchovnovzdelávacej činnosti v konkrétnej triede, ale i v celej materskej škole. Učiteľky vychádzajú pri plánovaní z poznania aktuálnej úrovne detí. Rešpektujú ich záujmy, potreby, prirodzenú variabilitu a sociokultúrne prostredie.

 

Práca s výkonovými štandardami a výkonovými úrovňami

Prispôsobovanie výkonových štandardov a výkonových úrovní  potrebám a úrovní detí, aj deťom zo sociálne slabšieho a znevýhodneného prostredia. Výkonové štandardy, ku ktorým (z dôvodu ich priebežného dosahovania v prirodzených každodenných situáciách) nie je možné zámerne plánovať cielené vzdelávacie aktivity nemusia byť zaznamenané v plánoch.

 

7. Vyučovací jazyk

Vyučovacím jazykom v materskej škole je slovenský jazyk.

 

8.Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania  a vydávanie      dokladu o získanom vzdelaní

 

Predškolské vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom  do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕši šiesty  rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku ( predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov ).

 

Doklad o získanom stupni vzdelávania

OSVEDČENIE O ABSOLVOVANÍ PREDPRIMÁRNEHO VZDELÁVANIA

- odovzdáva sa deťom na slávnostnej rozlúčke s MŠ za prítomnosti zamestnancov MŠ

  a rodičov detí.

9. Materiálno-technické a priestorové podmienky

MŠ je dvojtriedna.  Sídli v jednoposchodovej budove v spoločnom areáli so ZŠ. Každá trieda má vlastný vchod, šatňu, spálňu a umývarku. V obidvoch triedach bola realizovaná kompletná rekonštrukcia. Vybavené sú novým nábytkom, ktorý je rozmiestnený tak, aby vytváral centrá. Na oknách sú žalúzie. Podlaha je pokrytá špeciálnym kobercom. Hračky a pomôcky sú poukladané v skrinkách tak, aby mohli deti na ne dosiahnuť.  V každej triede sa nachádza interaktívna tabuľa, notebook, tlačiareň, CD prehrávač. Pri triede majú učiteľky šatňu spojenú so skladom učebných pomôcok. MŠ disponuje aj samostatnom telocvičňou, ktorá je zariadená telovýchovným náradím a náčiním. Využívaná je na cvičenie hlavne v nepriaznivom počasí.

Každá trieda má aj samostatné vonkajšie ihrisko vybavené preliezkami a pieskoviskami. Na jednom ihrisku je aj šmýkalka.

10. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

Konkrétne zameranie a formy hodnotenia detí sú vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods. 4 písm. c) vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z. z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z.

11. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

Konkrétne zameranie kontrolnej činnosti zamestnancov je vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods. 4 písm. c) vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z. z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z.“