Školský vzdelávací program
MATERSKÁ ŠKOLA
KLÁTOVA NOVÁ VES 492, 958 44
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
„ DROBČEKOVIA“
Zriaďovateľ |
Obec Klátova Nová Ves |
Adresa |
Klátova Nová Ves, 958 44 |
Stupeň vzdelania |
Predprimárne vzdelanie |
Forma vzdelávania |
Celodenná |
Vyučovací jazyk |
Slovenský |
Názov školy |
Materská škola |
Adresa školy |
Klátova Nová Ves 492, 958 44 |
Riaditeľka školy |
Svetlana Václaviková |
Kontakty |
Tel. 0903653333msklatova@gmail.commsklatovanovaves@webnode.sk |
Platnosť ŠkVPReevidovanie |
Dátum |
Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravya pod. |
Platnosť ŠkVP |
|
|
Reevidovanie |
|
|
Platnosť ŠkVP |
|
|
Reevidovanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Názov školského vzdelávacieho programu
„ Drobčekovia“
2.Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania
Podľa Zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu pre školské vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti. Všeobecné ciele výchovy a vzdelávania sú zaznamenané v štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Snahou našej materskej školy je rozvíjať u detí, ale aj v personálnej oblasti tieto hodnoty:
-
vzájomná úcta, rešpekt a zodpovednosť,
-
aktívna sebarealizácia v prospech seba a iných.
Rešpektujúc všeobecné ciele ako aj hodnoty, ktoré naša materská škola uznáva, sme si vytýčili vlastné ciele materskej školy:
-
prehlbovať v deťoch primerane veku schopnosť niesť zodpovednosť za svoje konanie,
-
navykať deti slobodne sa vyjadriť a presadiť s ohľadom na práva, potreby a názory iných,
-
dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-citovú úroveň ako základ na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti,
-
rozvíjať u detí zdravé sebavedomie s dôrazom na sebapoznanie,
-
rozvíjať osobnosť dieťaťa prostredníctvom práce s knihou a literatúrou, rozvíjať u detí schopnosť porozumenia vypočutého textu, uplatňovať v práci metódy predčitateľskej gramotnosti,
-
používať digitálne technológie vo všetkých oblastiach učenia sa
-
poznávať a objavovať svet, jeho zákonitosti a svoje miesto v ňom.
Pri všetkých činnostiach budú učiteľky podľa možností aktuálne prihliadať na vlastné ciele tak, aby sa efektívne plnili a to aj keď tieto nemusia byť písomne v plánoch zaznamenané.
3.Stupeň vzdelania
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.
4.Vlastné zameranie školy
Profilácia našej materskej školy je zameraná v súčinnosti s prípravou na vstup dieťaťa do základnej školy a kooperáciu s bežným životom v spoločnosti, ktorý od nich vyžaduje aby zodpovedne a s ohľadom na seba aj iných riešili problémy a úlohy. U detí formujeme tvorivý životný štýl, sociálne cítenie a tradičné hodnotové orientácie.
Umožňujeme deťom získať vedomosti a zručnosti vo všetkých oblastiach pričom dávame šancu každému dieťaťu, aby sa rozvíjalo podľa svojich schopností a možností, a aby mu bolo umožnené zažiť úspech.
Kladieme dôraz na rozvoj možností a vlastného potenciálu detí, kde je hlavným prostriedkom hra. Dôraz kladieme na vzájomnú úctu, rešpekt, orientáciu na vnútornú aktivitu dieťaťa, tvorivosť a na podporu učenia cez vlastné zážitky a skúsenosti. Hlavnou snahou je vytvoriť pre deti prostredie, kde cítia dôveru, bezpečie a priateľskú atmosféru, kde nájdu dostatok podnetov skúmať svet okolo, a kde sa budú učiť riešiť problémy s ohľadom na potreby svoje aj ostatných. Iba dieťa, ktoré sa bude cítiť spokojné a v bezpečí sa môže zdravo rozvíjať a efektívne učiť.
Pedagóg je pre dieťa partnerom, pomocníkom a sprievodcom na jeho ceste k poznávaniu, rešpektuje jedinečnosť každého dieťaťa.
Cieľom pedagogického procesu je dosiahnuť čo najvyšší stupeň samostatnosti detí podľa jeho aktuálnych možností, získanie kompetencií, ktoré budú schopné uplatňovať aj v ďalšom živote a vzdelávaní. V súvislosti s vlastnými cieľmi materskej školy je našou snahou:
-
utvárať priaznivú sociálnu klímu s prosociálnou atmosférou,
-
učiť prostredníctvom zážitkov a skúseností,
-
pripraviť estetické a stimulujúce prostredie – bohaté na knihy, obrázkový, výtvarný, hudobný a didaktický materiál, reflektujúci obsah konkrétneho vzdelávania,
-
vytvorenie podnetného prostredia s prvkami predčitateľskej gramotnosti,
-
spolupracovať s rodinou – spoločné podujatia ( besiedky, športové súťaženie, deň detí), informovanosť, poradenská činnosť
-
naučiť deti využívať čo najsamostatnejšie dostupnú digitálnu techniku, efektívne ju využívať na učenie a spoznávanie sveta
5. Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania
Dĺžka dochádzky: niekoľkoročná (1 – 4 roky)
Forma: celodenná
6. Učebné osnovy
Učebnými osnovami našej MŠ sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí štátneho vzdelávacieho programu.
MŠ má vypracovaný vlastný interný dokument – plány VVČ, na základe ktorého sa realizuje edukačný proces v MŠ.
Východiská plánovania v našej MŠ:
-
rozvrhnutie vzdelávacích oblasti na časový úsek jedného mesiaca
-
vymedzenie tém a podtém plánovania
-
týždenné plány výchovno-vzdelávacej činnosti
-
práca s výkonovými štandardami a výkonovými úrovňami
Rozvrhnutie vzdelávacích oblastí ( 1 mesiac )
trieda 3-4 ročných detí |
||
|
DCVA |
|
Jazyk a komunikácia |
7 |
|
Matematika a práca s infor. |
6 |
|
Človek a príroda |
4 |
|
Umenie a kultúra |
6 |
|
Človek a spoločnosť,Človek a svet práce |
4 |
|
Zdravie a pohyb |
5 |
trieda 5-6 ročných detí |
||
|
DCVA |
|
Jazyk a komunikácia |
10 |
|
Matematika a práca s infor. |
8 |
|
Človek a príroda |
5 |
|
Umenie a kultúra |
10 |
|
Človek a spoločnosť,Človek a svet práce |
8 |
|
Zdravie a pohyb |
5 |
Témy a podtémy plánovania
Mesiac |
Obsahové celky |
Témy |
IX. |
Moja škôlka |
Ja a moji kamarátiMoja škôlkaDopravaBezpečnosť na ceste |
X. |
Jesenná príroda |
Jesenná záhrada- ovocieJesenná záhrada- zeleninaJesenné počasiePyramída zdraviaFarebná jeseň |
XI. |
Tajomstvá lesa |
Lesné zvieratáStromy. kryJa a vtákyStarostlivosť o les |
XII. |
Kúzlo Vianoc |
MikulášJa a časVianoce |
I. |
Zimná príroda |
Zima kraľujeZimné športyZdravé teloPredmety okolo mňa |
II. |
Svet okolo mňa |
FašiangyVoda a vzduchKameň a piesokVesmír |
III. |
Z rozprávky do rozprávky |
KnihaZ rozprávky do rozprávkyDivadloVeľká noc |
IV. |
Jarná príroda |
Prišla jarChránime si príroduJarné kvetyDomáce zvieratá a ich mláďatá |
V. |
Miesto, kde žijem |
Moja rodinaMoja obecMoje mestoMoja krajina |
VI. |
Letná príroda |
Sviatok všetkých detíNa lúke a pri rybníkuExotické zvieratáLeto |